Τα πιθανά αίτια της υπερθέρμανσης του κινητήρα δεν είναι λίγα και πρέπει να είμαστε πάντα έτοιμοι να την αντιμετωπίσουμε, φτάνει να ακολουθήσουμε μερικούς απλούς κανόνες, που όχι μόνο θα γλιτώσουν τον κινητήρα από την καταστροφή, αλλά πιθανώς και εμάς από έξοδα εκατοντάδων ευρώ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένας κινητήρας μπορεί να ανεβάσει θερμοκρασία λόγω: χαμηλής στάθμης ψυκτικού υγρού, προβληματικού βεντιλατέρ, διαρροής στο κύκλωμα ψύξης, προβληματικής αντλίας νερού ή κομμένου ιμάντα που την κινεί, ενώ μπορεί να παρατηρηθεί και αύξηση θερμοκρασίας χωρίς προφανή λόγο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε μεγάλο μποτιλιάρισμα κάτω από υψηλές θερμοκρασίες.
Απαραίτητες ενέργειες-Αντιμετώπιση
Αν ο δείκτης θερμοκρασίας λειτουργεί, την πρώτη ένδειξη για αύξηση της θερμοκρασίας θα τη λάβετε από τη βελόνα που πλησιάζει στο κόκκινο (μέγιστη θερμοκρασία). Σε κάποια αυτοκίνητα υπάρχει και λαμπάκι που προειδοποιεί για την άνοδο της θερμοκρασίας.
- Σε αυτή την περίπτωση, ανοίξτε αμέσως το καλοριφέρ στη μέγιστη θερμοκρασία και γυρίστε το διακόπτη του ανεμιστήρα στη μέγιστη ένδειξη. Αυτή η κίνηση θα εκτονώσει ένα μέρος της θερμότητας από τον κινητήρα.
- Αν η θερμοκρασία δεν πέσει, σταματήστε το αυτοκίνητο και σβήστε τον κινητήρα.
- Σε ακραίες περιπτώσεις, το πρώτο σημάδι υπερθέρμανσης θα είναι ο καπνός που βγαίνει κάτω από το καπό.
- Σταματήστε το όχημα, σβήστε τον κινητήρα όσο πιο γρήγορα μπορείτε και μην ανοίξετε το καπό μέχρι να σταματήσει να βγαίνει καπνός.
- Αν δεν υπάρχει καπνός, ανοίξτε το καπό για να εκτονωθεί η θερμότητα και περιμένετε ώστε ο κινητήρας να κρυώσει.
- Ένας κινητήρας που έχει υπερθερμανθεί χρειάζεται τουλάχιστον μισή ώρα για να επανέλθει στη φυσιολογική του θερμοκρασία.
Τσεκάρετε το αντιψυκτικό υγρό
Κοιτάξτε κάτω από το όχημα αν υπάρχει διαρροή ψυκτικού υγρού. Είναι εύκολο να το αντιληφθείτε μιας και το χρώμα του ψυκτικού υγρού μπορεί να είναι πράσινο, κίτρινο ή και ροζ και πιθανώς να αχνίζει. Έπειτα, όταν ο κινητήρας έχει κρυώσει, ελέγξτε τη στάθμη στο δοχείο του ψυκτικού υγρού. Αν δεν έχει διαρροή και καπνό, πιθανώς η στάθμη του να έχει υπερβεί τη μέγιστη ένδειξη καθώς το ζεστό ψυκτικό υγρό διογκώνεται.
Προσοχή όμως, πριν ανοίξετε την τάπα αφήστε να περάσει λίγη ώρα για να κρυώσει το ψυκτικό υγρό. Κατόπιν, με ένα πανί ανοίξτε σιγά-σιγά την τάπα για να φύγει η πίεση καθώς και για να αποφύγετε το ρίσκο του εγκαύματος από τον ατμό και από το καυτό ψυκτικό υγρό. Αν η στάθμη του δοχείου με το ψυκτικό υγρό είναι χαμηλή και δεν έχετε μαζί σας ψυκτικό υγρό, αναπληρώστε -αναγκαστικά- με νερό. Αν το δοχείο δεν έχει καθόλου ψυκτικό υγρό και ο κινητήρας είναι ακόμα πολύ ζεστός, μην αναπληρώσετε με κρύο νερό γιατί υπάρχει περίπτωση να προκαλέσετε βλάβη στον κινητήρα.
Μεγάλο το κόστος επισκευής κινητήρα
Το κόστος επισκευής ενός κινητήρα εξαρτάται από τον κατασκευαστή και τις τιμές που ορίζει για κάθε εξάρτημα του και επίσης από τη φύση της ζημιάς. Ενδεικτικά μπορεί αν πάθετε ζημιά να χρειαστεί να αλλάξετε φλάντζες, έμβολα ή και καπάκι. Σε μια τέτοια περίπτωση εκτός των ανταλλακτικών, θα πληρώσετε και αρκετά χρήματα στα «εργατικά», καθώς θα πρέπει να ανοιχθεί ο κινητήρας. Μια επισκευή που μπορεί να κοστίσει από 600 ευρώ μέχρι και 1.500 ευρώ πάντα κατά προσέγγιση.
Το καλοκαίρι αυξάνει τον κίνδυνο
Το φαινόμενο της υπερθέρμανσης είναι εντονότερο κυρίως τους θερμούς μήνες και ιδίως αν κινείστε συνέχεια μέσα στην πόλη. Για να μπορείτε να αντιμετωπίσετε πιθανή υπερθέρμανση του κινητήρα, να έχετε μαζί σας: ένα δοχείο με ψυκτικό υγρό, νερό, ένα μεγάλο πανί και οπωσδήποτε -όπως προβλέπει και ο νόμος- έναν πυροσβεστήρα για να μπορέσετε να αντεπεξέλθετε στην ακραία περίπτωση που ο κινητήρας έχει πιάσει φωτιά. Επίσης μην ξεχνάτε να ελέγχετε συχνά αν το ψυγείο έχει νερό.